Recenze

Oboroh - Nocí mořem

01.04.2007 | Petr Kučera, recenze alba Oborohu Nocí mořem pro Bratrskou rodinu

Po celých sedmi letech se příznivci skupiny OBOROH dočkali nového CD "Nocí mořem". Je krásné. Dlouho zrálo a stálo za to trpělivě čekat. Nové CD není sezónní nahrávka, kterou si koupíte proto, že zrovna trhá žebříček popularity. Je to je spíše básnická sbírka jedenácti písní, kterou v dobách vnitřního pnutí rádi otevřeme a budeme se k ní znovu a znovu vracet. Už první instrumentálka vás naladí a otevře svět vlnícího se nočního moře v nitru člověka, o kterém autor ,Slávek Klecandr, rád zpívá. Texty navazují na jeho sólové album "Protější břeh". Jsou krásné, zádumčivé, hloubce člověk porozumí postupně, po vrstvách, při dalším a dalším ponoru do textu a do vlastního nitra. Stejně i v hudebních aranžích budete odkrývat novější a novější vrstvy. (To je ovšem vlastností dobré hudby.) Slávkovy texty vyprávějí o tématech křesťanovi blízkých - o milosti, lidském zlu, pýše a sobectví, o vnitřních rozhovorech, vztazích, o věčnosti. Slávek nikdy nezpíval laciné popěvky. Jeho křesťanská éra začala žalmy, které jsou niternými výpověďmi o stavu modlitebníka. V tomto smyslu žalmů Slávek pokračuje. Bibli znající posluchač je překvapen, jak neuvěřitelně jinak lze převyprávět hluboké duchovní pravdy1. Například píseň "Trosečníci" by mohla být hlubokou hymnou reformace, i když jí je teologický slovník na hony vzdálen. Píseň "Koně" by měli povinně poslouchat pastýři srdcí. Písně nejsou určeny prvoplánovitě pro kostelní prostředí, dobře znějí v klubech, čajovnách a tichých hospůdkách.

Hudebně se Oboroh opět posunul dál. Je to stále folk-spíše rock-občas blues. Ke slovu se oproti minulosti více dostal Roman Dostál s klávesami, který skladby jemně podbarvil či naopak rozezvučel nástroj do až lehoulince popového nádechu. Kontinuitu starého zvuku skupiny obstarává Vašek Klecandr svými barevnými, nápaditými kreacemi na saxofon a jiné dechy. Bicí sekce je bezchybná, byť v minulosti byla nápaditější. Ve zpěvu se střídá pokojný hlas Slávka a ryčný hlas Romana. Musiku skvěle přitvrzuje basák Radek Pokorný.

Nahrávka vznikla ve Zlínském studiu "V" které je vždy zárukou špičkové kvality zvuku a nový nosič toto pravidlo jen potvrzuje. CD vydalo nakladatelství "Indies", což je také dopředu známkou kvality. Boket je též decentní opatřený texty. Takže doporučuji "nečudit" si černé kopie a zakoupit CD. Na koncertě bude jeho cena 250 Kč. V obchodu to bude o něco víc.